الموقع غير ملائم للأطفال وقد يسبب القلق والكوابيس
القسم : عالم الجن

عمارة رشدي بالإسكندرية

بقلم : مصطفى جمال
تنقيح : اياد العطار

عمارة رشدي بالإسكندرية

ما سر الغموض الذي يحيط بهذه العمارة ؟ ..

عمارة ضخمة ذات لون كئيب توقف عندها الزمن , كأنها تغط في سبات عميق وطويل غير آبهة بكل ما يدور حولها من صخب ولغط وضجيج . وغير آبهة أيضا بالشهرة الكبيرة التي حازت عليها عبر السنين , فهي معروفة لدى كل سكان الإسكندرية ، خصوصا سكان منطقة رشدي التي تنتصب على جانب أحد شوارعها تلك العمارة المهجورة التي أصبحت مدار الكثير من الأساطير , والتي يقال بأنها هجرت منذ زمن طويل بسبب ما كان يحدث فيها من أشياء وأمور غريبة .. أمور لا تخطر على بال ولا يمكن أن نراها سوى في أفلام الرعب السينمائية .
ما الذي حصل بالضبط ؟ ..

حوادث فظيعة عزيزي القارئ .. أمور مأساوية جعلت ساكني تلك العمارة المشئومة يلعنون اليوم الأسود الذي وطئت أقدامهم فيها أرضها الملعونة ..

عمارة رشدي بالإسكندرية

العمارة متروكة منذ ستينيات القرن المنصرم ..

هناك قصص كثيرة يرويها الناس , بعضها تتحدث عن رجل ألقى بنفسه من الطابق الأخير لسبب مجهول ، وكان صراخه المرعب الذي شق سكون الليل هو آخر ما تركه وراءه .. وهناك أيضا ذلك الرجل اليوناني الذي غرق هو وجميع أفراد عائلته في حادث مركب صيد بعد يومين فقط من سكنه بالعمارة .. وهناك أيضا قصة العريس الذي شاهد الدماء تسيل من جدران شقته ثم لاحقه قط اسود كبير ! ..

الغرائب والأحداث الغامضة استمرت بالوقوع داخل العمارة حتى اقفل الحراس أبوابها بالخشب و الحجارة وتركوها لأشباحها وعفاريتها المشاكسة ... ومنذ ذلك الحين أصبح الناس في الإسكندرية يتحاشون مجرد النظر إليها , ويمرون مسرعين من أمامها لئلا تطاردهم بشرورها ..

لكن ما سبب اللعنة التي حلت بالعمارة ؟ ..

بعض الأساطير تزعم بأن العمارة كانت في طور البناء عندما وقع مصحف من احد العمال و بنيت العمارة فوقه .. وهناك من يقول بأن أرض العمارة بنيت فوق مسجد كان قد تعرض للهدم من قبل المقاول الذي شيد العمارة .. وهناك أيضا من يقول بأن العمارة بنيت فوق مقبرة , وبأن بعض المدفونين في تلك المقبرة كانوا قد ماتوا في حوادث مأساوية غامضة , لذا سكنت عفاريتهم تلك العمارة وراحت ترعب كل من يجرؤ على السكن فيها . وقصة أخرى تزعم بأن هناك مقاولان اشتركا في بناء العمارة , لكن أحدهما قام بالنصب على الآخر وسلب أمواله , فأنتقم هذا الأخير بعمل تعويذة (عمل ) لدى أحد السحرة المتمرسين بالسحر الأسود , وقام بدفن التعويذة في أساسات المبنى لكي لا يصل إليها أحد .

قصص عجيبة

عمارة رشدي بالإسكندرية

النحس يطارد جميع ساكني العمارة ..

القصة أو الأسطورة الأكثر رواجا حول المبنى هو أنه شيد عام 1961 , وكان صاحبه رجل يوناني أحضر أسرته لتعيش معه , لكن لم تمر سوى أيام قلائل على سكنه في العمارة حتى مات هو وأولاده بعد أن غرقت مركبهم أثناء خروجهم في رحلة صيد .. وبعد موت "الخواجه" باعت زوجته العمارة وغادرت البلاد .

صاحب العمارة الجديد قرر أن يؤجر شققها , لكن النحس طارد كل من حاول السكن فيها , فالرجل الذي استأجر الدور الأول مات في حريق هائل اندلع في شقته بعد فترة قصيرة من سكنه فيها , أما الطبيب الذي استأجر الدور الثاني فقد  مات بحادث سيارة بعد أيام قلائل على افتتاح عيادته . الدور الثالث استأجرته امرأة تعيش لوحدها لأن أولادها يعملون في الخارج , وبعد أيام قليلة عثروا عليها مقتولة ولم يعرف القاتل أبدا . هناك أيضا شركة تجارية استأجرت الدور الرابع لكنها سرعان ما أفلست ومات صاحبها منتحرا .

أما أشهر القصص فهي عن ذلك العريس البائس الذي دفعته أزمة السكن لتحدي قوى الشر التي تهيمن على العمارة فتجرأ على استئجار إحدى شققها .. حدث ذلك مطلع تسعينيات القرن المنصرم .. ويقال بأن الليلة الأولى لذلك العريس المسكين في العمارة كانت ليلة حمراء صاخبة .. ليس لأنها ليلة الدخلة .. لكن بسبب ما جرى فيها من أمور تفوق الخيال ..

فيلم وثائقي عن العمارة ..

ففي تلك الليلة الدهماء شاهد العريس وعروسه بقعا من الدم تسيل من على الجدران , ثم راحت الحنفيات تسكب ماءا أحمر كالدم , وظهر لهما قط أسود عملاق , وحين حاولا الفرار من القط وجدوا امرأة مقطوعة الرأس تنتظرهم في الصالة , وكان رأسها المقطوع مرميا على الأرض وهو يضحك بصوت مفزع .. العروسان المرعوبان ركضا نحو باب الشقة .. فوجدا بأن الباب قد اختفى , وكان هناك رجل أسود مخيف المنظر ذو أنياب طويلة وحادة ينتظرهم , ففتح فمه ليبتلعهم ولم يشعرا بعد ذلك بشيء .. ووجدهما الناس في صباح اليوم التالي مغشي عليها في الشارع وهما شبه عاريين .

ويقال بأن كل من سكن العمارة بعد ذلك كان يجد أثاثه محطما وملقيا بالشارع في الصباح ! .. وبأن العفاريت كانت تهز المبنى لترعب ساكنيه .. والدم يتدفق من الحنفيات .. والأبواب والشبابيك تفتح وتغلق من تلقاء نفسها ..

وحين أتوا بشيخ ليقرأ على العمارة ويخلصها من عفاريتها .. اختفى سلم العمارة ! .. نعم عزيزي القارئ .. لم يجد الشيخ سلما ليصعد عليه .. وحين حاول دخول شقق الدور الأرضي اختفت أبواب الشقق !! .. ويقال بأنه بعد فترة على ذلك حضر شيخ آخر وسخر من حكايات الناس عن العفاريت التي تسكن العمارة .. وقرر أن يسكن وحيدا في العمارة لكي يثبت للناس بأن كل ما يدور حولها من حكايات هي مجرد خرافات لا أساس لها من الصحة .. وفعلا مر اليوم الأول بسلام من دون أي حوادث .. والثاني كذلك .. والثالث .. والرابع .. حتى ظن الناس بأن كلام الشيخ مضبوط وبأن كل ما يدور حول العمارة هو مجرد هراء .. لكن هذا الاستنتاج لم يدم طويلا .. ففي اليوم السابع أستيقظ الناس ليجدوا الشيخ ملقى في الشارع وأثاثه من حوله محطم ومبعثر على الأرض , وحين سألوه عن من فعل به هذا لم يستطع أن يجيبهم من شدة رعبه , ويقال بأن مات بعد أيام قليلة من شدة الصدمة .

اقتحام العمارة

عمارة رشدي بالإسكندرية

اقتحام العمارة 2012

بعيدا عن كل ما قيل ويقال عن العمارة فأن البعض من سكان الحي القدماء يقولون بأن كل الأساطير حول العمارة لا أساس لها من الصحة , وأن سبب بقاء تلك العمارة خالية من السكان حتى يومنا هذا هو أن صاحبها مات بعد الانتهاء من بنائها بفترة قصيرة فأختلف ورثته حولها وبقيت العمارة مهجورة حتى يومنا هذا بسبب ذلك الخلاف .

وهذه القصة يؤكدها حادث اقتحام مجموعة من الشباب للعمارة عام 2012 بناء على دعوة وجهها أحدهم على الفيسبوك , وهناك صور وفيديوهات على النت يظهر فيها هؤلاء الشباب وهم يلوحون بأيديهم من شرفات العمارة بعد أن دخلوا إليها عبر مرآب سيارات مجاور لها , وقد تحدث بعض هؤلاء الشباب المقتحمين قائلين بأنهم لم يروا شيئا غريبا أو خارقا للعادة في الداخل , وأن العمارة غير مكتملة البناء , حيث أن الجدران ما زالت غير مكسوة بالجبس , مما يدل على أن أحدا لم يسكن في هذه العمارة بالسابق , وبالتالي فأن كل القصص التي قيلت عن المبنى لا أساس لها من الصحة .

لكن بغض النظر عن اقتحام المبنى فأن الكثير من الناس مازالوا يؤمنون بأن سرا كبيرا يكتنف هذه العمارة .. لو كان هناك خلاف بين الورثة فعلا فهل يعقل أن يستمر منذ الستينات وحتى الآن ! .. وهل من المنطقي ترك هكذا عقار ضخم يساوي الملايين متروكا ومهملا بهذه الصورة .. طيب من الذي يدفع راتب الحارس وعائلته ؟ .. ومن الذي قام بسد باب العمارة بالطوب .. لماذا كل هذا الغموض والسرية .. ومن هم أولئك الأشخاص الذين يأتون إلى العمارة ليلا بسيارات حديثة ويغادرونها قبل طلوع الصباح كما يزعم بعض سكان المنطقة .. هل هناك أمر يجري داخل هذا المبنى ويحاول المسئولون عنه إخفائه والتستر عليه وراء حكايات العفاريت والأشباح ؟ .. كل هذه أسئلة تبقى من دون جواب ..

تاريخ النشر 26 / 04 /2014

أحدث منشورات الكاتب : لا توجد مقالات اخرى
send
رجاءا التزم بادب الحوار. جميع التعليقات المخالفة لقوانين الموقع لن تنشر
ضع رابط فيديو يوتيوب
  • التعليق مفتوح للجميع لا حاجة الى عضوية او ايميل
  • التعليقات تدقق ثم تنشر لذا قد يتأخر نشرها لبعض الوقت
  • التعليقات المستفزة والجارحة لن تنشر لذا لا تتعب نقسك بكتابتها
X اغلاق
رجاءا التزم بادب الحوار. جميع التعليقات المخالفة لقوانين الموقع لن تنشر
تعليقات و ردود (162)
2020-10-15 07:00:43
378689
162 -
ام ادم
انا راي بان يضعوا كاميرات مراقبه في كل دور وبطريقه دي هنقدم اثبات انها مسكونه ولا لا
2020-07-03 02:25:19
360943
161 -
الاء
ممكن تكون مسكونه لكن من غير ممكن انها تنهى الحياة وايضا ممكن يكون اصحاب المبنى يقومون بافعال مشبوهه فيها لهذا يشيعون هذه الامور والله اعلم
2020-04-18 09:01:52
346876
160 -
عبدالرحمن مدحت
انا متأكد ١٠٠% ان العمارة دي فيها كنز كبير وان هذه العفاريت تحاول ان تحافظ علي الكنز من أي إنسان يدخل العمارة وأين يوجد هذا الكنز الله اعلم وما الشيء الذي اختفت منه العفاريت فجأة
2020-03-04 02:27:30
339367
159 -
منى رامى
الكلام دة تخريف بلاش افوراة فى الموضوع ده مفيش حاجة اسمها عفريت
2020-02-27 20:15:45
338540
158 -
تیتو
یارب احفظنا
2020-02-24 01:22:02
337963
157 -
بسمله
انا بظن انها اتبنت تحت مقبره
2020-02-10 00:32:18
335993
156 -
bedo
ايفان
عليك بالمحافظة على الصلوات في جماعة وقراءة القران يومياً وقراءة سورة البقرة أو سماعها بالمنزل والإكثار من الصلاة على النبي وأن تقوم برش الماء بالملح باسم الله في أرجاء البيت يومياً في الصباح والبخور والمسك
2020-02-09 10:40:15
335906
155 -
Nour
انا مكنتش اعرف عنها كل ده كان في ناس جمب العماره قال ان الي هي فيه ده عشان حد عمل سحر ومن وقتها مفيش حد بيقرب منها انا دينا يمشي من عندها وديما الشارع بتاعها مفهوش روح ولا شمس ومبلاقيش ليها باب بليل واصبح بيكون شارعها ساكت مفهوش ناس كتير نادرا لو حد مشي من هناك ديما بيكون في عربيات والترام وبس ومن اساعه 7من اول ما الليل يبدأ بليل مبلاقيش حد اصلا حتي الترام بيعدي كل فين وفين من هناك
واوقات بيكون في انوار في العماره جه وقت كانت الدنيا بتليل وانوار بتشتغل ع طول ف العماره وفكرت ان في ناس فيها وسألت واحد هناك وقالي لا مفيش حد بيقدر يدخل جواها اصلا
هي غريبه ومحدش عارف يوصل لسبب للي هي في بس حاليا بيعدلو فيها معرفش لي بس فتحو الباب والعمال بيعدلو ف العماره عشان تتباع تاني
2020-02-09 04:48:10
335876
154 -
مصطفى المنياوي
حلو يعملوا فيها فيلم رعب
2020-02-08 13:42:17
335800
153 -
هاجر علي
عاوزة اروح بجد انا مشتاقه جدا أن اشوفها بعد ماقراءت الكلام ده عنها اتمني حد يقولي فين العنوان بظبط
2020-02-06 21:32:54
335604
152 -
Mohamed ibrahem
هختصر عليكو كل ده.. حاليا العمارة اترممت ورجعت افضل بكتير من الاول. ثانيا بقترح ان مجموعه من الشباب توصل هناك وتعتكف وتقرا قرآن من الساعه ١٢ حتي طلوع الفجر يوميا لمدة متقلش عن شهر ويكونو كالاتي: كل مجموعه في دور والمجموعه متقلش عن سبع افراد.. ثالثا.. كل فرد هياخد معاه كراسة وقلم ويكتب اي انطباع خده عن اى حاجه هيشوفها غريبه مثلا.. :(خيال_صوت سمعه ومحدش قدر يسمعه غيره_حاجه اتحركت ومحدش شافها غيره) يسجل كل ده ف الكراسه بدون اى خوف ويكون في ثبات ولامبالاه وبعد مايكتب ال شافه يديه لزميله يقرأه عشان الرعب ميستحوزش المجموعه كلها بمجرد ماتتكلم عن ال بتشوفه ف بفضل انه يكون مكتوب..
رابعا.. صلاة الفجر تتصلي امام المنزل جماعه قبل شروق الشمس وتلاوة المعوزتين واية الكرسي عشر مرات وزراعة شجر ذو روائح طيبه في الوجة البحري للمنزل..ولكم حرية الرأي
2020-02-06 08:21:22
335503
151 -
Salma
عماره غامضه جدااا
2020-01-20 03:10:21
333411
150 -
القلب الحزين
إن قصة هذه العمارة محيرة فعلا.
2019-12-13 16:13:53
327700
149 -
ايفان من العراق
السلام عليك كادر موقع كابوس
اليكم قصتي الحزينه
بدأت منذ كان عمري ٥ سنوات تقريبا كنت نائما فوق سطح بيت جدي ومعي اهلي نائمون وفجأ استيقظت من نومي ونظرت لحولي لم ارى اهلي جميعا للعلم هم نائمون معي ورأيت شخصا ياتيني من شرفه سطح بيت جدي رجلا مرعبا جدا طويل القامه وشكله مرعب وعيونه حمراء كالجمر ولديه قرنين شكله كالشيطان وتقرب الي واراد ان يقتلني وصرخت من شده خوفي بحيث استيقظ اهلي جميعهم واتوا لي بالماء وقرأه سور من المعوذين لكي لااطيل عليكم (حياتي منذ ذلك اليوم الذي جائني به هذا الشيطان المرعب والعياذ بالله بدات جحيما وعذابا ولم اوفق في حياتي ولا بزواجي ومشاكلي مع زوجتي رغم اني احبهاوعدم الراحه في حياتي فماذا افعل افيدوني جزاكم الله خير الجزاء وشكرا جزيلا
2019-12-13 16:11:39
327698
148 -
ايفان من العراق
السلام عليك كادر موقع كابوس
اليكم قصتي الحزينه
بدأت منذ كان عمري ٥ سنوات تقريبا كنت نائما فوق سطح بيت جدي ومعي اهلي نائمون وفجأ استيقظت من نومي ونظرت لحولي لم ارى اهلي جميعا للعلم هم نائمون معي ورأيت شخصا ياتيني من شرفه سطح بيت جدي رجلا مرعبا جدا طويل القامه وشكله مرعب وعيونه حمراء كالجمر ولديه قرنين شكله كالشيطان وتقرب الي واراد ان يقتلني وصرخت من شده خوفي بحيث استيقظ اهلي جميعهم واتوا لي بالماء وقرأه سور من المعوذين لكي لااطيل عليكم (حياتي منذ ذلك اليوم الذي جائني به هذا الشيطان المرعب والعياذ بالله بدات جحيما وعذابا ولم اوفق في حياتي ولا بزواجي ومشاكلي مع زوجتي رغم اني احبها وعدم الراحه في حياتي فماذا افعل افيدوني جزاكم الله خير الجزاء وشكرا جزيلا
2019-11-23 13:39:24
325219
147 -
٠٠
عايزه اروحها واجرب
2019-06-17 19:38:55
307230
146 -
حارس مقابر الزمن
ان اساس عمارت الدور الاردي هتلائي مصدر هازهي السحر السود او التعويز او القط السود الاعملق او الرجل زو انياب سوداء هذهي عفريت انا الخواجة مشعاوز احد اسكن في هذي عمارت رشد لو دخلتم الدر الارضي هتلائو كرسي اعد عليه رجل اسود شكلو مرعب للغايه العمارة لانه ملعونه بل عفريت ولجن ول شيطين العالم السفلي لان الدور الارضي الرجل انا بئول عليه انهو من العالم السفلي تحذير تحذير ممنوع احد يدخولالدور الاردي ان يموت من اشيكل
2019-05-15 20:33:13
301471
145 -
يوسف محروس مصطفى
بسم اللله الحمن الرحيم اقول انا ان يهدو العمارة ويبنو السجد مرة اخري الحل الثاني ان ينزعو الشعوزه الحل الثالث انيهدو العمارة وينزعو المصحف وان يستغفرو اللله واقول وانصحقم باءن لا احد ان يقرر هذا الموضوع مره اخره لانة هذا الموضوع خطير جدا وسلام عليكم يا احباءى
2019-03-14 07:18:15
290174
144 -
مجهوله
الحل ان يهدموا العمارة
وثانيا مستحيل تكون مبنيه علي مقبرة ليش باقي البيوت ماهي مسكونه
هاة وصح مافي عامل بناء بيجي يبني ومعاه مصحف
هراء
2019-01-11 13:33:29
279488
143 -
مش مهم
انا بقول لا مش ينفع تتهد هو حد مختص يروح ومعاه اشخاص كتير يشوفوا حل للموضوع
2018-09-01 23:33:57
251023
142 -
شادن
اأنا رئيي أن في حد يبقى متخصص في كده و كمان ياخد مصحف معاه عشان يبقى في امان ربنا و الناس البتقول يهدو االعماره ف انا بعارضهم ﻷن لو في اشباح ممكن تطلع تتنطط علينا انا اسمي شادن ومقيمه في أسكندريه
2018-08-21 00:25:52
247864
141 -
losenda
الانسان لو حكم علي حاجة من غير ما يعرف تفاصيلها يبقي حكمه باطل ولو مش ملزم عليه انه يعرف تفاصيلها معني كده انه ربنا بيحميه من خطر ممكن يحصله ...عمارة رشدي زيها زي قصر البارون والعماير المسكونة التانية يمكن ربنا يخصص المهام دي لناس معينه تقدر فعلا تعالج الموضوع ده .ربنا منعنا ان احنا نقرب من عالم الغيب لكن ممنعناش اننا نفهمه !!لان لو لقينا نفسنا فهمنا السر هينكشف وانا معرفش العمارة دي مسكونة ولا لا لكن مقدرش اكدبه ومقدرش اصدقه بس فهماه
2018-07-06 11:32:48
234734
140 -
ابن المنصوره
بسم الله الرحمن الرحيم
أولا.طالما فى قصص عن المكان ده يبقى اكيد الكلام صح او توقعات والتوقعات اكيد صح وزى مبيقول المثل المصرى (مفيش دخان من غيرنار)
والجن موجود فى القرآن .
ثانيا. انا مش من اسكندريه .بس لما شوفت صوره العماره حسيت أن اكيد فيها جن
ثالثا. حكايه ان هى أتبنت على مسجد فإن دى مش صحيح .لأن مفيش حد هيهد جامع عشان يبنى عماره مكان يبنيها من الأول ومحدش يقول ان هو بعه لحد لان مفيش حد هيشترى جامع وحكايه المصفحق دى مش ركبه لأن مفيش عامل هياخد معاه مصحف
رابعا. حكايه أنها اتبنت على مقبره دى مستحيل
لأنى كونى ان كان مكانها مقبره يبقى المنطقه كلها كانت مقابر ولا فى وسط البيوت كده هتبقى مقبرة والبيوت إلى حوليها كانت هتبقى نفس الحكايه
الخلاصة.... هى مبنى عادى واتسكن
2018-06-08 10:50:27
226486
139 -
أحمد
طيب يا يجيبو مسجل ويحطو فى العمارة وخلاص على كده
2018-06-02 15:04:06
224990
138 -
أميرة
طب الحل أنهم يهدموه وبينوه جامع يذكر فيه اسم الله عز وجل ولو فيه الغاز يبقا هنتكتشفها لاكن بعد أصحابها وغفلة الجيران دى مشكله لازم يحلوها
2018-05-28 14:05:26
223776
137 -
يمني
انا متفقة مع صاحب التعليق 132.الحل ان العمارة تتهدم ونخلص من حواديتها دي اللي رعبة الناس والكل مختلف عليها.
2018-02-12 16:54:02
203703
136 -
دينا
الحل عندى
2018-02-12 16:54:02
203702
135 -
دينا
بس انا عندى حل للمشكله دى
2017-12-17 23:07:59
191900
134 -
حريه
السلام عليكم
هى حكايه غريبه بنسبه للمقابر على فكر احنا عندنا مكان كان مقابر ودلوقتى فى ناس ساكنه على الارضى دى وكمان فيها محلات وشغله زى الفل وسكانين فيه من قبل مااتولد يعنى اكتر من 20 سنه محدش اشتكى من حاجات بتحصل غريبه
انا متهيقلى ان فى حد عايز العماره دى عمل القصص دى عليها بس متخيلش انها تنتشرب بشكل دا والناس تخاف من العماره كدا وبعد كدا معرفش يستفاد منها لان حتى لو اخد العماره مش هيقدر يستفاد منها لان الناس بقت تخاف والله اعلم
2017-12-15 09:54:08
191383
133 -
عيسى عمر عيسى علي
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا انا مش من مصر انا من السودان وبحب مصر اوي
ثانيا كل الكلام ده قد يكون صح بس الجن مبيقلوش ممكن يخوف لاكن من انها مسكونه هي فعلا مسكونه
2017-11-21 13:04:11
187001
132 -
فلان
الحل بهدم تلك العماره والخلاص منها
2017-06-25 22:35:20
162699
131 -
نعمة محمد احمد
صح كل ده صح وفى امور كتير احنا مش عرفنها ومش عرفين ايه الى بيحصل دلوقتى قى العمارة
2017-05-29 21:27:19
158789
130 -
Ayman elgendy
انا مش من اسكندريه بس انا مصدق كل الي بيحصل فيها ده علشان شوفت حاجه زي كده
والجن موجود محدش يقدر ينكر الكلام ده ومع كل احترامي للناس الي اقتحمت العماره
اولا اقتحموها الصبح وسط حشد كبير من الناس
ثانيا مش فرد ولا فردين يا جماعه الي دخلوها بس خاليهم يخشوها ويقضو ليله فيها
وبالنسبه للقطط الي ف العماره دي ده الجن ال معشش ف العماره ومتلبس ف القطط واقسم بالله انا شوفت افظع من كده قدام عيني وده مخليني اصدق الحوار بتاع العماره
2017-04-05 01:22:19
150878
129 -
عاطف
موش معقول أن تبقى العمارة مقفلة طيلة 70 عاما يلزم إكمال بنائها و التبرع بها للفقراء و المسكين .
2017-03-18 23:40:22
147952
128 -
محمد
اولا السلام عليكم جميعا ثانيا انا مش هكدب ان العماره مسكونه او كدا بس كل اللي اقدر اقولو اني العماره دي صحابي دخلوها اكدب لو قولت اني دخلت معاهم بس هما دخلوها قدامي بعد اذان المغرب على طول الحاجه الوحيده اللي استغربولها انها كان فيها كمية قطط لا تعد ولا تحصى وكمان انا واحد مقتنع ان الجن اضعف من انو يآذي بني ادم لدرجة الموت
2017-02-09 13:27:50
142142
127 -
meerra
اعوذبالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم توكلنا عليك انت وحدك ي الله
اولا:انا مش من اسكندرية تمام بس يعنى انا وقت ما شفت صور العمارة دى فضولى هو اللى وصلنى ل انى اقرا معلومات عنهااا هى بصراحه قصتها غامضه الى نوعا ما علشان وقت ما الانسان بيلاقى نفسه خلاص واقع ف مشكله دى حاجه ف حد ذاتها لازم تخليه يتكلم بصدق انما الكدب محدش هيستفاد منه اى حاجه
ثانيا:فعلا الاقاويل كترت جدا على العمارة بانها مسكونه وبسبب انها اتبنت على ارض كانت مقابر وبعد ما العمارة اتبنت جالها لعنه من العالم الاخر
ثالثا:اذا فعلا مصحف او الارض كان عليها مسجد واتبنت العمارة دى عليهم كانت العمارة ف ذاتها مصدر بركه للناس اللى حبت تسكن فيها قبل كدا واللى بتقولو الناس اللى بتتوفى بعد ما تيجى تعيش ف العمارة ب وقت قليل دى حاجه ف ايد ربناا (الاعمار بايد الله وحده )
رابعا:عن الاسكندرانيه اللى ما بيخافوض فعلا انه انتو حقيقي مصدر احترام وانا عن نفسي بحترمكم جدا لانكم فعلا تستحقوا كداا
بس بما انه حضراتكم دخلتوا العمارة ومحصلش فيها حاجه وظهرت لكم انها بالرغم من ان مر كتير على تخليص بنائها الا انكو شوفتوا الجبس على الحيطه مش متكمل وانها لسه بنائها مااكتملش طيب وسط الحشد الكبير دا من الناس تحت وعدد كبير دخلو العمارة برايكم مافكرتوش انكو تدخلوها باليل بس مش بحشد كبير او عدد كبير ع الاقل يكون اتنين او تلاته اصحاب بجد علشان يساندوا بعض ف المخاطرة دى او ع الاقل علشان تثبتوا انها مجرد عمارة عاديه
نصيحه:: ان اى حد حابب يعرف حاجه عن العمارة واللى بيحصل جواها ممكن اى تلات شباب مناسبين جدا تلات شباب انهم ياخدو معاهم كاميرا علشان يثبتوا للناس انهاا مجرد خرافات
اسفه طولت شويه بس بصراحه الموضوع ف ايديكم انتو ي اسكندرانية اذا حابين فعلا تكشفوا سرها زى ماانتو عاوزين
2016-12-15 02:51:32
134367
126 -
حنان
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم انا رائي ان يهدمو العمارة ويبنو مكنها مسجد وفوقة دار ايتام او دار لرعاية المسنين وطابق رابع للاسر المحتاجه سكن فهيكون في اذان يحرق اي جن او عفريت باذن الله
2016-07-10 09:56:55
103764
125 -
مى
علي فكرة انا ممكن ادخل العماره دى عادى لان حتى لو مسكونة وانا متأكدة من كدة بس مافيش دليل ع انها بتنهى اروح مثلا او حد بيموت لو دخلها
2016-03-03 13:24:07
80327
124 -
الشريف ابو محمد الجعفري
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم خلق الله الانس والجن ويحتمل ان يكون هناك جن بهذا المبني لوقوع حادثة ما او هناك يسكن بعض الجن العلوي او السفلي ف علي اصحاب المبني ان يقوموا باحضار شيخ من مصدرموثوق منه حتي لا يتم النصب عليه من دجال لايهمه غير المال فقط حتي يطمئن الناس من سكان وجيران المبني كان الله في عونكم وازاح الله عنكم هذة الغمه :
2016-02-24 03:44:05
77881
123 -
أغاني الشتاء
انا من الاسكندرية ورحت من حوالي سنة ونص عشان اشوف العمارة ووقفت قدامها فترة وكان في في الدور الأخير ملابس زاهية جدا محطوطين علي السور جنب بعضهم كانت الوانها زاهية جدا كأنها جديدة او لسه مصبوغة والالوان الي فاكراها اخضر غامق وفوشيا وفي الوان تانية مختلفة وزاهية وكانت الملابس علي شكل اوفرول العمال او ذي العمال في المصانع لكن كان ليها أكمام وكانت ملابس قطنية وكانوا حوالي 6 او 7 اوفرول جنب بعضهم حسيت انهم مش ملابس عادية الي بيلبسها الناس يعني كانت ملابس غريبة وحسيت ان حجمها كبير او أكمامها طويلة وحسيت انها ملابس ثقيلة مش عارفة ايه اللبس ده ومين حطه انا رحت هناك في الظهر، في حاجة لحظتها في الصور إلي في الموضوع في صورة شخص من الي اقتحموا المبني وهو واقف علي الشباك يعني كان في حد بيصوره من ورا داخل البيت لكن كانت الدنيا خارج محيط الشباك من داخل البيت سوداء هل الحيطان لونها اسود؟ليه حتي مظهرش لون الحيطة؟ مفيش غير سواد هل ده طبيعي؟
2016-01-15 04:19:52
71357
122 -
مدثر السوداني
سبحان الله
2015-10-31 17:30:35
58810
121 -
عمر ع جوهرأبوشنب
مصري أردني فلسطيني
جدتي ص شاميه
وجدجدي ص
سعودي حربي حجازي٠٠٠
كفاكم أو كفانا٠٠٠؟
ومشكور
ع هذالأدب الجم
ياأخ إيادأنت وصاحبك
فنعم الأعتذار
والردالمهذب جدآ من حضرتكم
إقبلوتحياتي ولاأقول صداقتي بل أقول إخوتيي لكل من يرتادهذالموقع الطيب المبارك إن شاء الله أخيكم
إبن ألأزهرالشريف
عمرأبوشنب دمياط
2015-09-30 16:50:19
54629
120 -
جزائري عابر
اخبرتني امي عن بيت اختلف الورثة على مصيره فمنهم من اراد بيعه و منهم من رفض ، فكان اذا ذهب اليه مشتر وجد عجوزا تجلس على عتبة البيت تخبره ان يرحل لان البيت لن يباع ، لا احد يعرف من هي العجوز لكن يقال انها من الجن الذين يسكنون هذا البيت
2015-09-10 05:58:03
51707
119 -
omar baset
انا من الاسكندريه والشباب اللى اقتحموا العماره هما اقتحموا العمارة الصبح وسط حشد كبير من الناس خليهم كده يقتحموا العماره دي بالليل ويروح واحد او اتنتين
2015-09-08 15:15:45
51481
118 -
بلال ابراهيم
بجد مفش عفريت
2015-09-07 08:40:36
51294
117 -
مروة محمد
اناماشفتهاش بس اعتقد ان الكلام ده حقيقي لان حصلمعايا امورغريبة خلتني اعتقد واصدق
2015-08-29 16:44:15
50005
116 -
ايمان
لم افهم شيئ من الاخير
2015-07-13 06:40:15
43284
115 -
برودأعصاب
موضوع جيد شكرا للكاتب
2015-06-12 04:48:47
37193
114 -
يوسف محب الدماء
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته



انا سمعت قصص كتيرة عن العماره انا مصدق
لانها مقفوله بطوب احمر ورمله واسمنت
عمتن انا هبقي اروح الاسكندرية هصيف
هبقي اسأل سكان المنطه عليه
2015-06-05 16:12:55
36206
113 -
كوكو مراد
انا اول مهروح الاسكندريه لازم اسال عن العماره دى
عرض المزيد ..
move
1
close